Przyczyny otyłości u dzieci

Przyczyny otyłości u dzieci

Nadwaga i otyłość u dzieci to coraz poważniejszy problem. Lekarze biją na alarm, ponieważ już nawet 40% polskich dzieci i nastolatków ma zbyt wysoką masę ciała. Niestety nadwaga u dziecka jest nadal bardzo często lekceważona przez rodziców. Nadmierna masa ciała u dziecka w wielu rodzinach nie jest postrzegana jako stan chorobowy, a wręcz uważa się, że dziecko zdrowo wygląda, a nadprogramowe kilogramy same znikną z wiekiem. Tymczasem z otyłości wcale się nie wyrasta.
Otyłe dziecko to w większości przypadków również otyły dorosły. Nadwaga u malucha wcale nie świadczy o tak zwanym dobrym odżywieniu, a raczej o nieprawidłowych, niezdrowych wzorcach dietetycznych. Zaburzenia masy ciała u dziecka to nie tylko, jak wiele osób uważa, problem estetyczny, ale przede wszystkim poważne zagrożenie dla zdrowia. Dlatego nie powinniśmy lekceważyć otyłości u najmłodszych.

Diagnostyka nadwagi i otyłości u dziecka.

Rozwój dziecka już od pierwszych miesięcy życia jest oceniany przez lekarza pediatrę na podstawie tak zwanych siatek centylowych, które określają prawidłowy wzrost oraz wagę ciała w określonym wieku. Na siatce centylowej oznaczone są specjalne linie, które ukazują jaki procent dzieci w populacji w danym wieku osiąga daną wagę oraz wzrost. Jeżeli masa ciała naszego dziecka znajduje się w górnych wartościach centylowych lub je przekracza, wtedy mamy do czynienia z nadwagą lub przy znacznym przekroczeniu normy otyłością.
Nie wolno lekceważyć takiego stanu, ponieważ może on doprowadzić do powstania szeregu groźnych chorób takich jak cukrzyca, choroby układu krwionośnego, nieprawidłowe funkcjonowanie nerek, a także zaburzenia w rozwoju fizycznym i intelektualnym dziecka.
Jeśli lekarz stwierdzi u naszego dziecka nadwagę, należy wnikliwie przyjrzeć się nawykom żywieniowym całej rodziny i zasięgnąć porady specjalisty dietetyka.

Przyczyny otyłości u dzieci.

Oczywiście zdarza się, że przyczyną nadmiernego wzrostu masy ciała u dziecka są poważne choroby takie jak zaburzenia gospodarki hormonalnej, czy przykładowo nowotwór mózgu, jednak są to sytuacje niezwykle rzadkie.
Najczęstszą przyczyną nadwagi i otyłości u dzieci jest nieprawidłowy sposób odżywiania. W wielu Polskich domach uważa się, że pulchne dziecko to zdrowe dziecko, a nadwaga nie jest widziana jako problem, a objawy wysokiego statusu materialnego. Potrzebna jest zmiana myślenia i codziennych nawyków żywieniowych całej rodziny, ponieważ nadwaga i otyłość u dziecka, może być przyczyną problemów zdrowotnych rzutujących na całe jego dorosłe życie.
Lekarze i dietetycy alarmują, że Polskie dzieci nie tylko jedzą zbyt dużo, ale również bardzo często spożywają produkty o niskiej wartości odżywczej, co prowadzi do niedoborów witaminowo- mineralnych na przykład deficytów witamin z grupy B, oraz wapnia, co realnie przekłada się na ich stan zdrowia.

Trzy najważniejsze przyczyny otyłości u dzieci to zdaniem specjalistów:

1. Złe nawyki żywieniowe rodziców.

Żyjemy w ciągłym stresie i pędzie, co często bardzo negatywnie odbija się na nawykach żywieniowych całej rodziny. Zanikają dobre zwyczaje żywieniowe takie jak regularne wspólne rodzinne jadanie posiłków, czy gotowanie w domu.
Dziecko uczy się przez obserwację, dlatego, jeśli samy jadamy nieregularnie, podjadamy pomiędzy posiłkami, często sięgamy po słodycze oraz dania typu Fast food, to nie liczmy na to, że nasza pociecha chętnie będzie zjadać surowe warzywa i owoce.
Zgubne konsekwencje ma również nagradzanie dziecka słodyczami na przykład za dobre wyniki w nauce, zjedzenie całego obiadu, czy grzeczne zachowanie podczas wizyty u lekarza.
Podajemy również dzieciom zbyt dużej porcje i nie zachowujemy odpowiednich przerw pomiędzy posiłkami. Często przekarmianie zaczyna się już w okresie niemowlęctwa, kiedy to w odpowiedzi na każdy płacz dziecka, rodzice podają mu posiłek. Często wolimy uspokoić dziecko kolejnym smakołykiem, niż poświęcić mu nieco czasu uwagi na zabawę, czy wspólne spędzenie czasu.

2. Sięganie po przetworzoną żywność.

Na naszych stołach często pojawiają się takie produkty jak:
– słodzone gazowane napoje,
– słone przekąski- chipsy, paluszki, krakersy,
– słodycze- batony, ciastka, cukierki,
– dania gotowe.
Produkty te zawierają mnóstwo soli, cukru, zaburzający metabolizm syrop glukozowo- fruktozowy, tłuszcze trans, wzmacniacze smaku i zapachu, sztuczne barwniki, aromaty oraz konserwanty. Wszystko to przyczynia się do nadwagi i otyłości, a ponadto prowadzi do niedożywienia organizmu, czyli stanu, w którym pomimo zawyżonej masy ciała, występuje niedobór kluczowych dla zdrowia witamin i minerałów, oraz innych składników odżywczych i budulcowych. Żywność wysoko przetworzona nie tylko przyczynia się po nadwagi i otyłości wśród dzieci i dorosłych, ale również jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych takich jak alergie, cukrzyca, a nawet nowotwory.

3. Brak aktywności fizycznej.

Polskie dzieci znajdując się w niechlubnej europejskiej czołówce, jeśli chodzi o ilość czasu w ciągu dnia spędzonego przed telewizorem i komputerem. Z kolei w badaniach aktywności fizycznej jesteśmy na szarym końcu krajów europejskich.
Również zajęcia wychowania fizycznego w szkołach często pozostawiają wiele do życzenia. Są mało interesujące, zdarza się również, że nauczyciele zbyt rygorystycznie podchodzą do tych lekcji, powodując zniechęcenie i duży stres u dzieci. Efektem jest fala zwolnień z w-fu i to na każdym szczeblu edukacji. Ze statystyk wynika, że w zajęciach tych nie uczestniczy już ponad 30% dzieci. Tymczasem poważne wskazania medyczne uniemożliwiające ćwiczenia, występują tylko u niewielkiego odsetka dzieci i młodzieży.
Dzieci niechętnie podejmują jakąkolwiek aktywność fizyczną i uprawiają sport również dlatego, że nie wynoszą prawidłowych wzorców z domu rodzinnego. Nie spodziewajmy się, że nasza pociecha pokocha aktywność fizyczną, jeśli sami wszystkie wieczory i weekendy spędzamy przed telewizorem.

Dzieci na weselu – jak sobie z nimi radzić?

Problem nie tylko dziecka

Otyłość u dziecka to problem, który dotyczy całej rodziny. Potrzeba jest kompleksowa zmiana stylu życia. Nie wstydźmy się korzystać z pomocy dietetyka, czy trenera osobistego. Zrezygnujmy z dań gotowych i zacznijmy sami gotować zdrowe posiłki. Najlepiej włączyć w ich przygotowywanie również dzieci, aby budować w nich prawidłowe, zdrowe nawyki żywieniowe. Wolnego czasu nie spędzajmy przed komputerem, telewizorem, w restauracji typu Fast food, czy centrum handlowym. Zamiast tego, lepiej wybierzmy się całą rodziną na wycieczkę rowerową, spacer po lesie, lub na basen. Wyjdzie to na zdrowie zarówno naszym dzieciom, jak i nam samym.

Leave a Reply